Wat komt er allemaal bij kijken als je op zoek bent naar nieuw werk?

Het zijn roerige tijden op de arbeidsmarkt. Uit arbeidsmarktprognoses* blijkt dat in 2018 het aantal banen flink toenam en er ontstonden meer dan 1 miljoen vacatures. Drie van de tien werkgevers verwachten dat het voor hen in 2019 (veel) moeilijker wordt om vacatures te vervullen in vergelijking tot 2018.
Dat betekent dat als je op zoek bent naar nieuw werk je veel te kiezen hebt. Echter, waar kom jij het beste tot je recht? Je zal je eerst goed dienen te oriënteren op je eigen arbeidsmarktprofiel alvorens je de arbeidsmarkt actief opgaat en gaat solliciteren. Deze investeringstijd kan je terugverdienen als je het goed aanpakt.

Kies en word gekozen
Durf jij te erkennen dat je echt iets te bieden hebt? Alvorens de arbeidsmarkt op te gaan dien je eerst je eigen talenten te herkennen én te erkennen. Weet wat jouw talenten zijn. Je dient te kunnen uitleggen wat jij aan een werkgever aanbiedt. Het gaat er om dat je jezelf “vermarkt”. Goed kijken naar wat jij wil, wat je goed kan en dat onderbouwen. Iedereen heeft sterke punten. Zet daar op in. Als je kiest waar je goed in bent, dan word je ook gekozen. Bescheidenheid is een slechte eigenschap voor iemand die nieuw werk zoekt. Toch hebben veel mensen daar last van. En dat hoeft niet, want een werkgever wil juist horen wat je goed kan en waar jij je in onderscheidt.

Orienteer je op de arbeidsmarkt
Er is veel informatie online te vinden over de huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Onderzoek actief waar je kansen liggen. Welke ontwikkelingen zijn er in jouw vakgebied? Waar is vraag naar? Wat zijn de groeisectoren? Welke bedrijven hebben de meeste vacatures? Wat zijn veel gevraagde functies?

Maak je cv toekomstproof
Zorg ervoor dat je thuis bent en blijft in de online wereld en maak je cv toekomst-proof. Ook werkgevers maken gebruik van de moderne technieken die zij tot hun beschikking hebben. Advertenties staan online en social media vormt een belangrijke schakel tussen werkgever en werkzoekende. Door de juiste steekwoorden in je cv te plaatsen, word jij online gevonden. Onderzoek wat de functie-eisen anno-nu zijn. Analyseer de huidige vacatures en onderzoek welke functie-eisen terugkomen. Welk vakjargon wordt nu gebruikt en welke taken keren geregeld terug. Vertaal dit naar jouw cv.

Zorg voor een krachtige motivatie
Vergeet niet te vermelden waarom jij solliciteert bij dat bedrijf! Een werkgever wil graag horen waarom jij graag bij hen wilt werken. Wat maakt dat jij solliciteert? Check de website van het bedrijf en ga op zoek naar aanknopingspunten. Uiteraard toon je aan waarom deze functie jou goed past zonder dat je alles herhaalt wat in je cv staat. Bovendien mag het zeker niet ontbreken wat jou toegevoegde waarde is. Wat gaat het de werkgever opleveren als hij/zij jou aanneemt? Wellicht inspireert het je om de AIDA-methode in te zetten.

Blijf netwerken
Veel van de vacatures worden nog steeds vervuld vanuit het netwerk van de werkgever. En dat is niet gek. Hoe handig is het als de vacature via het netwerk vervuld kan worden. De werkgever weet dan precies wat hij/zij in huis haalt. Een uitgebreid netwerk is dus heel belangrijk. En iedereen heeft een netwerk, hoe klein ook. Al heb je maar een paar contacten: benut ze! Focus je op het zakelijke netwerk LinkedIn. Via LinkedIn kun je ook linken met mensen uit het netwerk van je contacten. Zo kun je je eigen netwerk stapje voor stapje uitbreiden. Verder raad ik je aan om je aan te sluiten bij digitale netwerkgroepen binnen je eigen vakgebied. Het is enorm belangrijk om een goede profielpagina te hebben. Temeer omdat werkgevers altijd eerst googelen om te weten wie ze op gesprek krijgen.

Ga voorbereid het gesprek in
Voor wie uitverkoren wordt om op gesprek te komen, begint de volgende stap in het sollicitatieproces. Er zijn mensen die wel uitgenodigd worden, maar eigenlijk nooit verder komen dan het gesprek. De grootste valkuil is dat mensen niet goed voorbereid een gesprek ingaan. Een sollicitatiegesprek is tweerichtingsverkeer. Naast het goed kunnen beargumenteren waar jouw toegevoegde waarde ligt, wordt van jou ook verwacht dat je echt geïnteresseerd bent. Ga googelen naar de werkgever en zijn bedrijf. Verdiep je in het bedrijf, bedenk wat je nog wilt weten en stel je vragen. Laat zien dat je geïnteresseerd bent.

Ben je geïnteresseerd in handige tips & trucs? Kom dan naar de eerstvolgende sollicitatie Bootcamp en laat je inspireren!

Uit de bundel: “Kies en word gekozen”
Auteur: Ineke van Galen

*Bron: UWV Arbeidsmarktinformatie en –advies, januari 2019

Kies en word gekozen!


Door te kiezen kan je excelleren en ben je in staat naam te maken. Stel vast wat je goed kan en zorg dat je dat helder kan uitleggen. Iedereen is uniek en heeft een talent. Jij ook. Daar moet je op inzetten. Je zult potentiële werkgevers of opdrachtgevers een reden moeten geven om met jou in zee te gaan. Een duidelijk verhaal blijft hangen bij netwerkcontacten, opdrachtgevers en bij werkgevers. Misschien vertellen zij het wel door.

Kiezen zorgt voor focus

Focus op zaken waarin je werkelijk onderscheidend bent. Maak een keuze en deel deze met je contacten op de arbeidsmarkt.

Je maakt o.a. keuzes op het gebied van je dienst of product, op het gebied van je doelgroep, op het gebied van de kanalen die je gaat gebruiken. Door deze keuzes krijg je focus op wat je wel en niet doet. Focus zorgt voor meer efficiency in je aanpak om werk of opdrachten te veroveren.

Kiezen zorgt voor bekendheid

Door duidelijk te kiezen zorg je voor meer bekendheid. Met één heldere boodschap groeit het aantal mensen dat jou leert kennen. Je netwerk kan hierdoor jou aanbevelen bij anderen, omdat ze weten wat je voor wie doet. Omdat het in één keer duidelijk is waar jij de oplossing voor bent. Jouw focus wekt interesse en geeft vertrouwen.

Start de verkoop

Als je zelfbewuste keuzes durft te maken, ben je klaar om te gaan netwerken, te solliciteren en te acquireren. Als jij weet wat je te bieden hebt, waar je voor staat en wat de zaken zijn die jou bijzonder maken, start ‘de verkoop’ pas echt.
Zin in meer inspiratie? Meld je aan voor de bootcamp “Kies en word gekozen“!

 

Uit de bundel: “Kies en word gekozen”
Auteur: Ineke van Galen

Even zonder werk en werkzoekend? Zet timemanagement in!

Als je werkzoekend bent, herken je deze uitspraken vast wel: ‘Wat zal jij veel tijd over hebben”, “Wat doe je zo al de hele dag?”.
Het is voor mensen die gelukkig wel werk hebben moeilijk voor te stellen dat solliciteren toch echt een fulltime opdracht is. Werk vinden gaat allang niet meer altijd volgens de traditionele weg. Je zult tegenwoordig eigenschappen van een zelfstandig ondernemer moeten bezitten om weer het gewenste werk te veroveren: personal branding, social media, online-profileren & netwerken zijn belangrijke ingrediënten van je dagbesteding als werkzoekende. Tel daarbij op de activiteiten die je gratis erbij krijgt: hond uitlaten, kinderen naar school brengen, huishouden e.d. Je bent toch vrij?

Effectieve dagbesteding 

Om toch actief bezig te blijven met solliciteren (lees: netwerken) zal je effectief time-management moeten toepassen wil je alle ballen in de lucht houden.Laat je zoektocht naar werk niet meer leiden door alle ad-hoc taken die de hele dag door op je af vliegen in de vorm van e-mails, informatie en interrupties, maar neemt de regie in eigen handen om werk te veroveren. Dat betekent onder andere dat je duidelijke afspraken met jezelf dient te maken.Veel studies naar effectief timemanagement geven aan dat je het beste ’s ochtends zelfstandig zaken kunt uitwerken en de middag reserveert voor afspraken, overleggen enzovoort buiten de deur. Dus de ochtend is voor denk–en-doe-werk zoals online netwerken & vacatures zoeken en daarop reageren en de middag is voor acties zoals praten en afstemmen met anderen (live netwerken). Weet je van jezelf dat een andere dagindeling beter bij je past, kies daar dan voor. Zorg in ieder geval voor een dagritme.

Hoe laat start jouw werkzoekdag?

Belangrijk is dat je een analyse van je tijdsbesteding maakt om vervolgens deze tijdsbesteding beter te gaan beheren. Je zult je gaan realiseren dat het onmogelijk is om op één dag alles te doen dat er op je ligt te wachten, simpelweg omdat je daar de tijd niet voor hebt. Om ervoor te zorgen dat je geen stress krijgt van zaken die blijven liggen, is het van belang om overzicht te krijgen in je taken zodat je met gemoedsrust de zaken die je vandaag niet kunt doen, kunt inplannen naar een later moment.

Genoeg van het zoeken naar werk tussen vier muren?

Vind je het prettiger werken als je ‘collega’s’ om je heen hebt?  Met andere werkzoekenden kun je bijvoorbeeld afspreken om op vaste tijdstippen in de week ‘samen te werken’ op een afgesproken locatie, bijvoorbeeld een café, bibliotheek of bij iemand thuis, uiteraard inclusief WIFI.  Laptop mee en je hoeft niet meer de hele dag thuis tussen je vier muren alleen te zitten.
Ook is het van belang dat je naast al je verplichtingen ook momenten van rust en ontspanning inplant.
Met een goede planning weet je waar je aan toe bent en behoud je het overzicht. Dit zorgt voor een opgeruimd gevoel.

Timemanagement in 3 stappen

1. Inventariseer jouw activiteiten en doelen

Noteer jouw activiteiten die jij in een week onderneemt of wil gaan ondernemen. Je bedenkt en kruist aan of een taak belangrijk/niet belangrijk is en urgent/niet urgent is. Heel simpel: een taak is belangrijk of niet. En een taak is urgent of niet. Meer smaken zijn er niet.

  Activiteit/doel Belangrijk of niet belangrijk Urgent of niet urgent
 1 Ja     □ Nee     □ Ja      □ Nee     □
 2 Ja     □ Nee     □ Ja      □ Nee     □
 3 Ja      □ Nee     □ Ja      □ Nee     □
 4 Ja      □ Nee     □ Ja      □ Nee     □
 5 Ja      □ Nee     □ Ja      □ Nee     □
 6 Ja      □ Nee     □ Ja      □ Nee     □
 7 Ja      □ Nee     □ Ja      □ Nee     □
 8 Ja      □ Nee     □ Ja      □ Nee     □
 9 Ja      □ Nee     □ Ja      □ Nee     □
 10 Ja      □ Nee     □ Ja      □ Nee     □

2. Plaats de opbrengst in je persoonlijke beslismodel

 

  Belangrijk Niet belangrijk
Urgent       Direct doen:
In dit kwadrant worden de branden geblust. Het is je vaak meteen duidelijk wat hieronder valt. Het oplossen van allerlei taken met een deadline op korte termijn. Dit moet gedaan worden en het kan niet wachten.
Delegeren:
Hier ben je de branden van anderen aan het blussen. Of je wordt om de haverklap gestoord of gebeld of gemaild over onbelangrijke zaken. Als je niet oppast krijg jij allerlei extra (voor jou onbelangrijke) taken die je eigenlijk niet wilt.
Niet urgent        Inplannen:
Dit is het belangrijkste kwadrant. Hier ligt de basis voor succes. Want in dit kwadrant kun je plannen en verbeteren, hier is ruimte voor ontwikkeling en kansen.
Afvoeren of delegeren:
Dit kwadrant moet je zoveel mogelijk vermijden, want hier doe je onnodige dingen. In dit kwadrant horen teveel internetten, spelletjes en tv kijken thuis.

3. Coördineer je belangrijke en urgente activiteiten met een tijdsplanning

Het kan handig zijn om een planning te maken, van wat je per dag gaat doen. Zo kan je niets vergeten en is het ook geen chaos in je hoofd. Zo’n tijdsplanning kan heel simpel zijn, een voorbeeld:

  maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag
9.00-9.30 Check linkedin/twitter Check linkedin/twitter Check linkedin/twitter Check linkedin/twitter Check linkedin/twitter
9.30-12.30 Online zoeken naar vacatures en reageren Online zoeken naar vacatures en reageren Online zoeken naar vacatures en reageren Netwerk-activiteiten vrij
12.30-13.00 lunch lunch lunch lunch lunch
13.00-16.00 Vrijwilligers-werk Netwerk-activiteiten vrij Vrijwilligers-werk vrij
16.00- 17.00 e-mails beantwoorden en bellen e-mails beantwoorden en bellen e-mails beantwoorden en bellen e-mails beantwoorden en bellen vrij
17.00-19.00 avondeten avondeten avondeten avondeten avondeten
19.00- 20.00 Check linkedIn /Twitter Check linkedIn /Twitter Check linkedIn /Twitter Check linkedIn /Twitter Check linkedIn /Twitter
Vanaf 20.00 sporten Netwerk-activiteit vrij sporten vrij

Uit de bundel: “Kies en word gekozen”
Auteur: Ineke van Galen

Zet de AIDA-methode in bij je sollicitatie!

Met een sollicitatiebrief probeer je je diensten te ‘verkopen’ aan de werkgever. Daarvoor kun je de AIDA-formule uit de marketingwereld gebruiken: zorg dat je opvalt tussen de vele anderen, wek de interesse met unieke verkooppunten, roep het verlangen op met jou kennis te maken en sluit af met een aanzet tot de gewenste actie: jou uitnodigen voor een gesprek.

  1. Aandacht trekken
    Door middel van je motivatiebrief of -tekst moet je de aandacht van de lezer (de selecteur) trekken om op te vallen tussen alle andere motivaties.
    Allereerst zorg je er natuurlijk voor dat je sollicitatiebrief een goede algehele indruk maakt: het is verzorgd, je vergeet nooit te vermelden waarom je geïnteresseerd bent in dat specifieke bedrijf en het bevat alle nodige elementen die aansluiten bij wat de selecteur zoekt. Als je je brief ook nog op een originele en pakkende manier begint, heb je meteen de aandacht van de selecteur.
  2. Interesse wekken
    Je hebt de aandacht van de lezer getrokken. Nu wordt het tijd de verwachtingen die je gewekt hebt ook waar te maken. Dat doe je door je unieke verkooppunten te koppelen aan de belangrijkste eisen en wensen die genoemd staan in de vacature. Daarmee kan je je onderscheiden van alle andere kandidaten en wek je ook de interesse van de selecteur.
  3. Desire opwekken
    De D van ‘desire’ in de AIDA-formule staat voor het opwekken van verlangen naar een product. In de sollicitatiebrief is dat verlangen naar een ontmoeting, een gesprek. Daarvoor moet je helder kunnen maken wat jij dat bedrijf te bieden hebt. Dus zet je zogenaamde ‘ik-heb-die-eigenschap’ om in een ‘u-krijgt-met-mij-de-oplossing’!
  4. Aanzetten tot actie
    De laatste zin van je brief is de ‘finishing touch’. Helaas zijn die zinnen vaak net als een verloren sportwedstrijd: goede wedstrijd, wel verloren… Knal dus die laatste zin keihard in het net!

Uit de bundel: “Kies en word gekozen”
Auteur: Ineke van Galen

Durf jij te erkennen dat je echt iets te bieden hebt?

Bescheidenheid is een slechte eigenschap voor iemand die nieuw werk zoekt. Toch hebben veel mensen daar last van. Ik maak mee dat mensen zich niet durven te profileren als iemand met bijzondere kwaliteiten, laat staan als expert. Ze hebben het gevoel dat ze niet genoeg kennis of ervaring hebben, of niet bijzonder genoeg zijn. Succesvol netwerken en solliciteren begint echter in de basis bij jezelf. De basis is: weten wat je te bieden hebt en weten wat jou bijzonder maakt en dat ook durven uitspreken. Als je de basis helder hebt, maakt dat vervolgens ook het voeren van netwerk- en sollicitatiegesprekken een stuk gemakkelijker. Je hoeft echter niet op te scheppen of te overdrijven, maar je kunt wel positief zijn over je werkgeschiedenis en trots zijn op al je leermomenten. Staat jouw bescheidenheid je ook in de weg om effectief te solliciteren? Dan heb je wellicht baat bij de volgende 5 tips:

1. Hoe ben je hier op dit punt in je carrière gekomen?
Breng in kaart hoe je op dit punt in je carrière bent gekomen en bedenk welke positieve werkzaamheden je hebt neergezet. Durf je deze successen hardop te vertellen nu je opnieuw gaat solliciteren? Probeer het maar eens.

2. Wat zijn jouw specialiteiten?
Breng in kaart welke positieve eigenschappen je nodig hebt gehad om werkzaamheden tot een succes te maken.Denk eens na over deze eigenschappen die jij hebt en de praktische resultaten die je daarmee hebt behaald. Voorbeelden van jouw specialiteiten kunnen zijn: initiëren, creëren, organiseren, analyseren enzovoort.

3. Waar ben je echt trots op?
Je mag trots zijn op dingen die je al hebt bereikt in je carrière of met een opleiding. Je komt echt niet te snel te arrogant over, eerder te bescheiden. Herhaal de dingen waar je trots op bent, hardop, en blijf ze herhalen tot je ze zelf gelooft en er met zelfvertrouwen over kunt praten tijdens een netwerk- of sollicitatiegesprek.

4. Hoe heb jij anderen geholpen?
We leren allemaal constant van elkaar. Dus collega’s in vorige banen hebben sowieso ook iets van jou meegekregen. Welke dingen zijn dat? Welke lessen heb je anderen geleerd? Hoe pasten zij deze toe om hun eigen werk beter te kunnen doen? Is het iets wat je zou kunnen herhalen als mentor of manager? Heb je anderen getraind en zo ja: op welke vlakken? Antwoorden op deze vragen horen zonder meer thuis in jouw verzameling aan vaardigheden en positieve werkervaring.

5. Wat voor advies zou jij jezelf geven?
Advies geven aan een ander is altijd makkelijker dan het zelf aan te nemen en in praktijk te brengen, dus dit is een goede oefening. Probeer het advies nu ook eens aan jezelf te geven. Hoe zou jij jezelf beschrijven om bij jouw droombaan binnen te komen? En oefen hier vervolgens mee. Oefen thuis voor de spiegel of oefen met bekenden. Op een gegeven moment ben je er vertrouwd genoeg mee om het op dezelfde manier aan een netwerkcontact of een HR-manager te vertellen.

Uit de bundel: “Kies en word gekozen”
Auteur: Ineke van Galen